Annonsspecifikation

Nedan listar vi de allra vanligaste problemen vid annonsproduktion till print.

Vi rekommenderar att alla printannonser skapas i Adobe Indesign och exporteras som PDF.

Färger

Alla färger i annonsen ska vara i CMYK, inte i dekorfärger (PMS) eller i RGB. Det vanligaste verktyget för att konvertera färgläge till CMYK är Adobe Photoshop.

Ett vanligt förekommande problem är dock när svart brödtext skapats i fyrfärgsvart. Blir det minsta feljustering i tryckpressarna kommer texten att "blöda" och se oskarp ut. Därför rekommenderar vi att all svart text på mindre än 12 punkter skapas i 100 % svart (C=0, M=0, Y=0, K=100) .

Högupplösta bilder

Magasin:
Vi rekommenderar en upplösning på minst 300 dpi på alla bilder.

Tabloid:
Vi rekommenderar en upplösning på minst 200 dpi på alla bilder.

Upplösningen på bilderna ska ställas in i ett bildbehandlingsprogram såsom Adobe Photoshop innan de monteras i Adobe Indesign.

Utfall och skärmärken

Magasin:
Skärmärken kan användas för att annonsen skall monteras in korrekt. Text och logotyper bör ej finnas närmre än 5 mm från sidans skärmärken. Utfall om minst 3 mm på alla sidor.

Tabloid:
Har inget utfall utan annonser levereras exakt på satsytemåttet och utan skärmärken.